Ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących w Domach Pomocy Społecznej
Do końca 2010 roku Domy Pomocy Społecznej objęte były zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224 poz. 1797 §2). Zwolnienie to wynikało wprost z faktu, iż usługi pomocy społecznej były wymienione jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania (poz. 26 załącznika do w/w rozporządzenia – PKWiU grupa 85, wg klasyfikacji z 2004 roku).
Od 1 stycznia 2011 roku obowiązuje nowe rozporządzenie[1], w którym usługi w zakresie opieki społecznej nie są już wymienione jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (PKWiU grupa 87 – „Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem”, wg klasyfikacji z 2008 r., nie występuje w załączniku do rozporządzenia1).
Termin rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży usług przy użyciu kas rejestrujących (kasa lub drukarka fiskalna) zaczyna się w dniu 1 maja 2011 roku. Termin ten wynika z §2.1 pkt 2 podpunkt a rozporządzenia1. Dotyczy to wszystkich podmiotów, których sprzedaż usług przekroczyła w roku podatkowym 40 000 zł.
W Domach Pomocy Społecznej sprzedażą usług na rzecz osób fizycznych jest głównie odpłatność za pobyt mieszkańca (pozycja 87 PKWiU). Oczywiście usługa w zakresie opieki społecznej podlega zwolnieniu z VAT[2]. Niestety zwolnienie z VAT nie oznacza zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania takich usług za pomocą kasy rejestrującej. Podlegają one ewidencji ze stawką zwolnioną.
[1] Dz. U. Nr 138, poz.930
[2] Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., art. 43 pkt 22-24
Jeśli poszukecie Państwo oprogramowania realizującego powyższy obowiązek, to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą aplikacji SPRZEDAŻ.
W razie pytań Dział Sprzedaży pozostaje do Państwa dyspozycji:
tel. (42) 648 03 20
e-mail: sprzedaz@arisco.pl