Pakiety
GOMiG - nieczystości ciekłe

GOMiG - nieczystości ciekłe

Pakiet: Ochrona Środowiska

Historia

System do zarządzania nieczystościami ciekłymi, pierwotnie powstał w 2004 roku jako EZB – Ewidencja Zbiorników Bezodpływowych i ograniczał się głównie do rejestracji nieruchomości, na których prowadzona była ewidencja urządzeń wodno-kanalizacyjnych. W roku 2006 po dużej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system zmienił nazwę na GOMIG – Gospodarka Odpadami na terenie miasta i gminy. W swoim zakresie merytorycznym został rozszerzony o możliwość ewidencji umów na odbiór nieczystości ciekłych oraz odpadów komunalnych. W roku 2012 system przeszedł kolejną dużą nowelizację, ale głównie w zakresie obsługi deklaracji śmieciowych. Rok 2022 przyniósł nowelizację ustawy Prawo Wodne, która w swoich regulacjach wpłynęła na zmiany prawne w obszarze ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Obecna nowelizacja doprowadziła do rozszerzenia możliwości modułu o nowe funkcjonalności opisane poniżej.

Jak łatwo obliczyć, system GOMiG wspiera pracę wydziałów ochrony środowiska w gminach od 19 lat. Można śmiało powiedzieć, że jest najdłużej działającym systemem w tym obszarze na rynku.

 

Zakres działania modułu

System GOMiG – nieczystości ciekłe został opracowany dla celów realizacji obowiązków w zakresie nieczystości ciekłych jakie niesie za sobą ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W swoim działaniu moduł opiera się na 3 strefach:

  1. nieruchomości, 

  2. właściciele,

  3. przedsiębiorcy.

Logika działania modułu umożliwia założenie nieruchomości z informacją o właścicielach w celu prowadzenia rejestru w zakresie:

  1. urządzeń wodno-kanalizacyjnych (EZB – zbiorniki bezodpływowe, POŚ – przydomowe oczyszczalnie ścieków, KAN – przyłącza do kanalizacji),

  2. ilości zużycia wody wodociągowej,

  3. zalecanej częstotliwości odbioru nieczystości ciekłych z EZB na podstawie ilości zużywanej wody oraz pojemności zbiornika bezodpływowego,

  4. umów z Przedsiębiorcami na odbiór nieczystości ciekłych,

  5. objętości odebranych przez Przedsiębiorców nieczystości ciekłych.

 

Wspomaganie użytkownika w zakresie kontroli

Prowadzenie gospodarki nieczystościami ciekłymi przez gminę wymaga dostępu do narzędzi umożliwiających przeprowadzenie skutecznych kontroli w tym zakresie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, system GOMiG został wyposażony w innowacyjne rozwiązanie „Asystenta Kontroli”, którego zadaniem jest zautomatyzowanie całego procesu weryfikacji nieruchomości na terenie danej gminy. Asystent wspiera operatora systemu w obszarze:

  1. szybkiego wyszukiwania nieruchomości, dla których nie są spełnione wymogi ustawowe w zakresie:

    • ewidencji zbiorników bezodpływowych,

    • umów na odbiór nieczystości ciekłych,

    • dowodów wpłat za odbiór nieczystości ciekłych,

  1. dokonania automatycznego wpisu o prawidłowej kontroli dla nieruchomości spełniającej warunki zadane przez operatora,

  2. wygenerowania seryjnego powiadomienia o nieprawidłowościach dla nieruchomości niespełniających warunków zadanych przez operatora.

Wszystkie wyniki powyższych działań operatora są zapisywane w historii przeprowadzanych kontroli na każdej nieruchomości objętej kontrolą.

Asystent kontroli został również przewidziany dla Przedsiębiorców, umożliwiając między innymi kontrolę terminowości składanych kwartalnych sprawozdań do gminy.

 

Generowanie rocznego sprawozdania

Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022r. poz. 1297, 1549) art 3 pkt. 4 ust 5 Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sporządza sprawozdanie dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i właściwemu dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie corocznie, nie później niż do końca kwietnia roku następującego po roku, którego dotyczy.

Program GOMiG Odpady w obszarze nieczystości ciekłe, umożliwia wygenerowanie rocznego sprawozdania na podstawie gromadzonych przez Gminę danych uzyskanych od:

  • właścicieli nieruchomości,

  • firm wywozowych,

  • zakładów wodociągowych.

 

Sprawozdawczość do GUS

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2018 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2019 (Dz. U. poz. 2103, z późn. zm.), w temacie badawczym 1.21.12 „Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2021 r. – prace przygotowawcze” gminy zostały zobligowane do przekazania do GUS danych jednostkowych w zakresie nieczystości ciekłych. System GOMIG w tym obszarze gwarantuje przygotowanie odpowiednich raportów i statystyk wraz z możliwością eksportu danych do GUS.

Ulotka GOMiG - nieczystości ciekłe 



 

Informacje o plikach cookies

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień cookies w przeglądarce.