GOMiG - nieczystości ciekłe
Pakiet:
Ochrona Środowiska
Historia
System do zarządzania nieczystościami ciekłymi, pierwotnie powstał w 2004 roku jako EZB – Ewidencja Zbiorników Bezodpływowych i ograniczał się głównie do rejestracji nieruchomości, na których prowadzona była ewidencja urządzeń wodno-kanalizacyjnych. W roku 2006 po dużej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system zmienił nazwę na GOMIG – Gospodarka Odpadami na terenie miasta i gminy. W swoim zakresie merytorycznym został rozszerzony o możliwość ewidencji umów na odbiór nieczystości ciekłych oraz odpadów komunalnych. W roku 2012 system przeszedł kolejną dużą nowelizację, ale głównie w zakresie obsługi deklaracji śmieciowych. Rok 2022 przyniósł nowelizację ustawy Prawo Wodne, która w swoich regulacjach wpłynęła na zmiany prawne w obszarze ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Obecna nowelizacja doprowadziła do rozszerzenia możliwości modułu o nowe funkcjonalności opisane poniżej.
Jak łatwo obliczyć, system GOMiG wspiera pracę wydziałów ochrony środowiska w gminach od 19 lat. Można śmiało powiedzieć, że jest najdłużej działającym systemem w tym obszarze na rynku.
Zakres działania modułu
System GOMiG – nieczystości ciekłe został opracowany dla celów realizacji obowiązków w zakresie nieczystości ciekłych jakie niesie za sobą ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W swoim działaniu moduł opiera się na 3 strefach:
-
nieruchomości,
-
właściciele,
-
przedsiębiorcy.
Logika działania modułu umożliwia założenie nieruchomości z informacją o właścicielach w celu prowadzenia rejestru w zakresie:
-
urządzeń wodno-kanalizacyjnych (EZB – zbiorniki bezodpływowe, POŚ – przydomowe oczyszczalnie ścieków, KAN – przyłącza do kanalizacji),
-
ilości zużycia wody wodociągowej,
-
zalecanej częstotliwości odbioru nieczystości ciekłych z EZB na podstawie ilości zużywanej wody oraz pojemności zbiornika bezodpływowego,
-
umów z Przedsiębiorcami na odbiór nieczystości ciekłych,
-
objętości odebranych przez Przedsiębiorców nieczystości ciekłych.
Wspomaganie użytkownika w zakresie kontroli
Prowadzenie gospodarki nieczystościami ciekłymi przez gminę wymaga dostępu do narzędzi umożliwiających przeprowadzenie skutecznych kontroli w tym zakresie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, system GOMiG został wyposażony w innowacyjne rozwiązanie „Asystenta Kontroli”, którego zadaniem jest zautomatyzowanie całego procesu weryfikacji nieruchomości na terenie danej gminy. Asystent wspiera operatora systemu w obszarze:
-
szybkiego wyszukiwania nieruchomości, dla których nie są spełnione wymogi ustawowe w zakresie:
-
ewidencji zbiorników bezodpływowych,
-
umów na odbiór nieczystości ciekłych,
-
dowodów wpłat za odbiór nieczystości ciekłych,
-
dokonania automatycznego wpisu o prawidłowej kontroli dla nieruchomości spełniającej warunki zadane przez operatora,
-
wygenerowania seryjnego powiadomienia o nieprawidłowościach dla nieruchomości niespełniających warunków zadanych przez operatora.
Wszystkie wyniki powyższych działań operatora są zapisywane w historii przeprowadzanych kontroli na każdej nieruchomości objętej kontrolą.
Asystent kontroli został również przewidziany dla Przedsiębiorców, umożliwiając między innymi kontrolę terminowości składanych kwartalnych sprawozdań do gminy.
Generowanie rocznego sprawozdania
Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022r. poz. 1297, 1549) art 3 pkt. 4 ust 5 Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sporządza sprawozdanie dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i właściwemu dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie corocznie, nie później niż do końca kwietnia roku następującego po roku, którego dotyczy.
Program GOMiG Odpady w obszarze nieczystości ciekłe, umożliwia wygenerowanie rocznego sprawozdania na podstawie gromadzonych przez Gminę danych uzyskanych od:
Sprawozdawczość do GUS
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2018 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2019 (Dz. U. poz. 2103, z późn. zm.), w temacie badawczym 1.21.12 „Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2021 r. – prace przygotowawcze” gminy zostały zobligowane do przekazania do GUS danych jednostkowych w zakresie nieczystości ciekłych. System GOMIG w tym obszarze gwarantuje przygotowanie odpowiednich raportów i statystyk wraz z możliwością eksportu danych do GUS.
Ulotka GOMiG - nieczystości ciekłe